BLOGGER TEMPLATES »

tiistai 4. toukokuuta 2010

Matikkaa on monenlaista

"Kirjan ulkopuolellakin on polynomeja!" Aivan, kerrankin maikka on oikeassa. Nytkin tossa ikkunan takana vilahti yksi korkeamman asteen epäyhtälö, jolle ei löydy ratkaisuja reaalilukujen joukossa. Joo...entinen enemmän kun maisema (tästä lähtien exEKM, koska en jaksa uhrata aikaa noin pitkän nimen kirjoittamiseen) vetäs ikkunan ohi. Tosi kätevässä paikassa tää luokka. Suoraan ruokalan vieressä ja seinä pelkkää lasia. On tossa jotain kaihtimia, mutta ne ovat suurimmaksi osaksi auki...paitsi tossa mun edestä ja ne peittää kyllä nyt aika ikävästi näkymät...

Jos vaikka keskittyisi tähän matikkaan. P(x)= x^4-3x^3+2x^2+2x-4...mitäköhän tollekin pitäisi tehdä?! Mä en nää, mitä maikka kirjottaa taululle. Mun näössä ei tosin ole mitään vikaa. Värinäkö on myös kunnossa. Mun välimatka exEKM:n perseeseen on 50 metriä ja mä voin käsi sydämellä vannoa, että sillä on tumman siniset bokserit. 

"Juuriehdokkaiksi valitan -1,1,-2,2,-4 ja 4...." exEKM:n hiukset on kyllä kasvanu tosi nopeesti! Nytkin sen tupsu on jo niin pitkä, että sen näkee maitoautomaatin takaa.... "...Tekijäitä ovat x+1 ja x-2..." Hitto kun toi yks kaihdin on kiinni. Se peittää nyt suurimman osan maisemista. Paitsi hetkinen...jos mä valun tuolissa vähän alaspäin mä olisin alempana, eikä se peittäsi enää niin pahasti. Shit, olisi pitänyt vaan istua ryhdikkäästi selkä suorassa. Nyt mä en näe mitään muuta, kun exEKM:n selän ja voi kyllä, sillä on tänään valkonen T-paita!

"Tästä se matematiikka vasta alkaakin!" Todellakin! Ykkösmaisema on astunut kuvaan! Jos mä pidän pään suorassa, enkä kauhean näkyvästi käännä sitä oikealle kaikki luulee, että mä kuuntelen. Sovitaan näin. Okei nyt on kyllä pakko vähän kääntää päätä. Ykkösmaisemalla on kynä vasemmassa kädessä. No nyt se siirsi sen oikeaan, se ei siis ole vasuri.

"Sitten voisitte itsenäisesti vähän harjoitella..." Voidaan tehdä mitä...?! En mä voi nyt keksittyä matikkaan! Ykkösmaisema tökkii exEKM:aa käsivarteen sateenvarjolla, enkä mä oo ihan varma tökkiikö se vaan vai ampuuko se joka kerta sen sateenvarjon auki (you know...) niin, että se tussahtaa exEKM:n habaan. Hitto ne istuu kyllä vähän turhan kaukana...

Voisihan sitä jotain vihkoon kirjottaa, että maikka luulee mun tekevän jotain järkevää. Neliöjuuri 44...hitto ku tää matikka on vaikeeta. Tähän voisi jäädä jumittamaan vähäksi aikaa ja hakea inspiraatiota ruokalan puolelta. Ei sieltä kyllä paljoa inspiraatiota ja matemaattista ajattelua edistäviä aaltoja tule. Tai ehkä tulee, mutta ne kyllä tyssää tohon lasiin, eikä ikinä pääse perille asti. Edes laskin ei halua olla kiva tänään, vaan sanoo joka asiaan "ERR:SYNTAX Quit/Goto". Siinä vaiheessa kun mä näpyttelin laskimeen kirjaimet "YKKOSMAISEMA" ja painoin enteriä ja laskin antoi vastaukseksi 0, mulla meni luotto siihen lopullisesti. "ENEMMAN KUN MAISEMA" -> "ERR:SYNTAX Quit/Goto"...nyt aletaan olla samaa mieltä asioista! Mun pitää varmaan lataa tähän se ohjelma, mistä maikka puhui alkutunnista. Ehkä se osaa ääkköset ja osaa rankata jätkiä paremmuusjärjestykseen ja antaa vielä etenemisohjeet...Näppäilee vaan jätkän muistipaikkaan A ja seurava muistipaikkaan B ja sitten vaan katsotaan kumpi käyrä kohoaa korkeammalle... Näin kun ajattelee, numeraaliset ja algebralliset menetelmäthän ovat aika iisipiisejä. Tosielämän matematiikka sen sijaan..."ERR:SYNTAX Quit/Goto"


-Groom

0 kommenttia: