BLOGGER TEMPLATES »

maanantai 31. toukokuuta 2010

Bad day part... three billion?

Kello soi. Kai. En kai mä muuten olisi jo hereillä. Avaan kännykän ja tuijotan sen näyttöä silmät ristissä. 6:13... Ei, ei mun vielä tarvii nousta. Mutsi on saikulla, eikä se tarvii kylppäriä nyt aamulla. Käännän kylkeä ja tiiän, että kännykkä rupee piippaamaan vartin päästä. Haluun nukkuu vielä.

6:47. Mutsi tulee ja avaa mun huoneen oven. Kai mun sit on pakko nousta... Suihkuun ja laittaa hiuksia. No niissä meniki sit se aamu, ku mikään ei skulaa ja tuntuu, että suoristusrautaki on mua vastaan taas. Saan vaatteet päälle ja oon jo puolelta mussuttamassa muroja. The Giant Leap jyrää olkkarin stereoista. Voivoi, äiti nous jo, se saa nyt luvan pakkokuunnella TGL:ää. Kello tikittää koko ajan ja kohta oonkin vetämässä kenkiä jalkaan ja takkia niskaan. Ffff. Ei olisi pitänyt ottaa huppua irti takista... Laitan sen takas ku tuun himaan, nyt ei ehi. Ovesta ulos. Tajuun, että meidän taloyhtiön alapiha (aka läpikulkupiha mulle) on edelleen kulkukiellossa parvekeremonttien takia. Ei muuta ku kiertämään. Onneks kiertoreitti on yhtä nopee ku normaalikin. Ja onneksi mulla on kerrankin aikaa kävellä, ei tarvii juosta... Miks Groom juoksee pysäkille? Ei, kello on vasta 7:43, bussi tulee 7:46. Antaa juosta, mä kävelen...
Me kutsutaan tota 7:46-bussia maisemabussiksi, koska siellä näkyy aika usein ees jonkin verran kivoja maisemia. Tänä aamuna niitä maisemia ei ollu yhen yhtä.

Päästään vihdoin koululle, kello on jotain 8:10. Groom menee hakemaan vettä ja mä jään lagittelemaan siihen ruokalan sivustalle. Kattelen ympärilleni ja bongaan Badassin yhestä pöydästä. Kerrankin se on ehtinyt ajoissa kouluun... Tänään sillä on taas valkonen t-paita ja huppari, ei valittamista.
8:15. MrB nousee ja lähtee väärään suuntaan. Ei sen tunti ole tossa suunnassa, sen pitäisi mennä portaita ylös; samaan suuntaan kuin munkin! Aivan niin. Se menee röökille.

8:22. Pohjatunti alkaa ja mä oon ihan kujalla kaikesta. Istun ja pyörin siinä paikallani ja mietin, mitä reittiä Badass aikoo mennä omalle pohjalleen. Huomaa taas, että mä keskityn taas asiaan! Ai kappas. Badasshan se siinä meni. Ihan kiva istua luokassa käytävään näyttävän ikkunan vieressä.

9:25-11:25. Koe. Mä istuin paikalleni ja sain vihdoin koepaperin eteeni. Katoin sitä silmät pyöreinä ja epäuskonen kauhu valtas mun ajatukset. Groomin "99 % varmuudella" kokeeseen tuleva kysymys puuttui. Samoin puuttui perinnönjako... Siis mitähän haukea mun tähän paperiin pitäisi saada?! Päässä soi vaan "Come fix me I'm broken / My heart's still unspoken / Oh beautiful angel --" Pitää kotona tsekata ne sanat kunnolla, kun joku pätkäsee ton kohan jälken... Katos vaan, tossa yhessä tehtävässähän pitäisi kirjoittaa essee siitä kaaviokuvasta, mikä mun piti opetella, mutten jaksanutkaan. No, pohjatunti pelastaa, koska olin kuunnellut edes pikkasen. Ehkä mä saan räävittyä jotain kasaan, jotta pääsee läpi... Mä en kirjoita yhteiskuntaoppia, ei mitään väliä!

Miksi kaikilla on menossa luokkaa viides konseptin sivu, kun mä oon kirjoittanut kaksi sivua ja kaksi riviä...? Kaksi sivua ja nolla riviä. Näytti tyhmältä, kun teksti ei mennyt marginaalista marginaaliin. Mitäköhän mä muuten kumitin pois...? Ei kenelläkään voi olla näin huono muisti.

Paljonkohan kello on...? Käännyn kattomaan kelloa. Se on kyllä huonossa paikassa. Melkeen mun yläpuolella seinällä, enkä nää sitä kunnolla. Ai katos vaan. Suoraan mun takana pari riviä taaempana on yks jätkä... Hmm. Se istui Snoukkapojan vieressä matikantunneilla. Silläpäs on kiva paita. Tommonen harmaa aika vartalonmyötäinen neule. On tullu kans käytyä puntilla, huomaan... Käännän katseen taas eteen ja huomaan opettajan katsovan mua epäilevästi. No, ei oo eka kerta, kun sama opettaja bustaa mut katsomasta jotain jätkää. Vedetään siis tää koe reisille oikein kunnolla!

Miksi mä annoin Groomin puhua itteni pyörryksiin ja valitsin tän kurssin? Voisin olla vaikka tekemässä ruotsinkoetta just nyt, se olisi niin paljon pienempi paha... Ja jos olisin tälle paikalle ottanut ruotsin, olisin ollut samalla kurssilla Badassin ja Snoukkapojan kanssa. Mitä mun päässä on oikeen liikkunut?! Ai niin. Päätin viime jaksossa, etten lue enää yhtään kurssia ruotsia. Se mun päässä liikkui. Ruotsi olisi kyllä ollut niin paljon helpompaa kuin YH... Mulla on kielipäätä, mutta reaaliaineet menee lujaa ohi.

Joskus 11:25 mä vihdoin nousen ja vien paperin. sain mä melkein kolme täyttä sivua kirjoitettua, vaikka pohdin vakavasti kokeen alussa, etten kirjoita mitään, vaan palautan tyhjän paperin ja menen suoraan uusintaan. Totesin, etten kyllä jaksaisi lukea uusintaankaan ja mulla olisi ollut sen uusinnan jälkeen heti seuraavana (tai sitä seuraavana) päivänä matematiikan korotus. Kyllä, matematiikan. Juuri sen samaisen derivaattakurssin korotus, josta valiteltiin Groomin kanssa joskus helmikuussa. Pääsin siitä hilkulla läpi ja päätin uusivani sen, koska derivaatta on ehkä tärkein aihe pitkässä matikassa. Kaikkeen mäkin ryhdyn.

Bongaan käytävällä yhden tyypin... Se on oikeastaan lähinnä Groomin kaveri, mutta oon mäkin sen kanssa joskus pari sanaa vaihtanut. Haa, se oli tekemässä ruotsinkoetta! Ja se menee sinne luokalle takaisin odottelemaan kaveriaan. Voin samalla käydä stalkkaamassa, onko MrB vielä kokeessa. Se yleensä tekee kokeita pitkään... Aijaa, ei se olekaan siellä enää. Voi hauki. Jään kuitenkin höpöttämään tän yhen kanssa aika pitkäksi aikaa ja jossain vaiheessa ehkä kahdentoista jälkeen valun alakertaan odottelemaan kaveria matikankokeesta. Ei herranjumala, ei kukaan voi olla noin hidas!

Lopulta päästään kuitenkin syömään. Huomaa kyllä, että kaikki ei oo yhtä viritettyjä kuin mä ja Groom... Tietenkin me mennään sellaiseen pöytään, mistä ei näe kunnolla jätkien pöytään. Kiitos tästä. Oo, Snoukkis tulee alas portaita! Vitsit sillä on kiva t-paita! Vielä jokin aika sitten Snoukkapoika oli mun ja Groomin rankingissa jossain keskitasolla, mutta se on kyllä noussut vauhdilla ainakin mun mielestä. Se tuoksuu aina hyvälle, se pukeutuu kivasti ja sillä on kiva kroppa, kivat silmät ja... Aika paljon kaikkea.

Jossain vaiheessa Snoukkis häviää, mutta me istutaan vielä nelistään siinä ruokalassa. Ruokala on akvaario, kaksi sen seinistä on pelkkää lasia ja niistä näkee ulos koulun takaparkkikselle. Yhtäkkiä Groom sihahtaa ja kysyy, et onks toi Snoukkapoika, joka ajaa tota autokoulun avo-Peugeotia. Mä en nää mitään ja yritän nähdä. Groom potkii mua, et nyt vittu et tuijota. Lopulta kuitenki nään ja onhan se. Eikä oo mikään paha näky, pakko sanoa! Snoukkis tulee melko pian takaisin sisälle ja yks toinen jätkä (jälkiedit: Pehmis) siirtyy sen auton rattiin.

Joku vois tulla ja ohjata mun auton pois täältä suoryteiköstä... Onneksi kohta alkaa loma ja saa vähän aikaa ottaa rennosti ja unohtaa stressin. Paitsi että ylppärit painavat päälle ja kesällä ei nää noita meidän koulun tyyppejä. No, kyllä kai sitä joskus voisi tutustua uusiinkin tyyppeihin...

~ indeed

0 kommenttia: